EL PROJECTE REFLEXIONART



Aquesta iniciativa és una experiència de formació- acció, que va sorgir com a experiència pilot l’any 2009 del grup de treball de Llenguatges Artístics del Consell de Coordinació Pedagògica de Barcelona.
El seu objectiu principal és unir institucions culturals i centres educatius per treballar reflexivament sobre un tema comú a partir del patrimoni artístic.

El treball de les institucions
Els departaments d’educació dels museus i institucions culturals de la ciutat es van posar a treballar de forma col·laborativa coordinats per Lluís Vallvé del Consorci d'Educació de Barcelona . Es tractava de mirar el patrimoni que guarden amb el filtre del tema proposat. En la primera experiència es va tractar el tema del gènere i la seva construcció. D’aquesta mirada va sorgir un arxiu que posava de costat patrimoni de característiques i èpoques ben diverses al servei de l’exploració del tema.

Una institució, un centre
En la primera edició del curs 2010-2011 van participar les següents institucions i centres educatius : Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), Disseny Hub Barcelona, Casa Àsia, Fundació Antoni Tàpies, Fundació Godia, MACBA, Museu de la Música, Museu Picasso, Teatre Lliure; Escola Estel- Guinardó., Escola Mallorca, Escola Mestre Morera, Escola Solc, Escola Torrent d’en Melis i l’ Institut Poeta Maragall.
La formula consisteix en el següent: a partir d’una formació inicial que comparteixen els tècnics dels departaments d’educació i el professorat  i dels interessos dels centres, es formen les parelles de tutoria. Cada institució tutoritza un centre i posa a disposició l’ampli patrimoni artístic de la ciutat com a referent cultural per engegar una reflexió transversal al voltant del tema. Els projectes sorgeixen de les inquietuds de cada centre educatiu i dels seus alumnes.

L’exposició
Cada projecte de recerca genera diverses peces artístiques (obra plàstica, peces de vídeo, instal·lació...) que s’exposen en una mostra col·lectiva. La primera edició va tenir lloc al Museu Picasso de Barcelona a l’octubre de 2011. Representants de tots els centres participants es van reunir amb motiu de l’exposició per tal de compartir el treball realitzat

La col·laboració entre l’Escola Mestre Morera i el MNAC
Varem començar  a treballar plegats en el projecte Reflexionart durant el curs 2010-2011 per explorar el tema del gènere i la seva construcció. El nostre projecte es va centrar en aquesta pregunta: Com resolem els conflictes els homes i les dones, els nens i les nenes?.

El curs 2011-2012 l’escola ens va proposar fer un projecte sobre l’amistat. Varem seleccionar dins de les col·leccions del MNAC una sèrie de peces que donessin peu a explorar aquest tema. Les varem posar en relació amb altres del museu Picasso i amb espais urbans que completaven alguna de les propostes que sorgien dels artistes o les obres del MNAC.
En ambdós projectes hem comptat amb un estudiant universitari encarregat de documentar el procés de treball i de compilar el material elaborat.
Fruit d'aquests dos anys de projectes, decidim implicar al professorat de l'escola en els cursos de formació : Noemi Rocabert, directora i professora d'Educació Visual i Plàstica i Brisa Esteve artista de la Fundación Yehudi Menuhin especialitzada en dansa que colabora amb l'escola des de fa tres anys.